Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter
Terug

“Ik ben een spoor believer”, John Weijtmans, afgetreden CEO, aan het woord.

17.06.2024

Na 14 jaar aan het roer te hebben gestaan van Swietelsky Rail Benelux heeft CEO John Weijtmans per 31 mei 2024 afscheid genomen van deze rol en het stokje overdragen aan Niek Lentink. Met John kijken we graag nog even terug op zijn reis en hoe hij de toekomst van Swietelsky vanaf de zijlijn voor zich ziet. Want afscheid nemen van de spoorwereld om te gaan golfen, doet hij zeker nog niet.

Voor elkaar iets over hebben

Dát is Swietelsky Rail Benelux. Dat is de handtekening die John achterlaat. Je ziet ‘m terug in de teamvorming, in de motivatie en loyaliteit van de mensen. Een jonge club professionals die trots zijn op wat ze leveren. “Spoor is zo’n mooi product. De jonge generatie denkt in termen van groen, duurzaam en hun ecologische voetafdruk. De spoorbranche laveert daar op mee. We betrekken de mensen bij het bedrijf. De werkdruk is soms hoog, dus ontspanning, met elkaar, is heel belangrijk”, benadrukt John.

Het meeste plezier

Dat haalt John uit de ontwikkeling van ‘zijn’ onderneming. “Veertien jaar geleden bestond Swietelsky Rail Benelux nog niet. Er was niks. Nu staat er een spoorbouwbedrijf met een gezond eigen vermogen. Inclusief alle licenties die je maar kunt bedenken. Er zijn bedrijven die daar veertig jaar over doen! Het was een avontuur.” De belangrijkste reden voor het aangaan van dat avontuur is de privatisering van de markt. “In elk Europees land was dat anders geregeld. Ik vond het prachtig om daar op in te spelen. Reisde stad en land af. Dat gaf voldoening. Het zit in je bloed. Mijn opa zat in de spoorbouw, mijn vader werkte daar. Ik ben een spoor believer.”

Denken in oplossingen

Wachten tot je concurrent iets heeft bedacht, is niet John’s instelling: “Je moet denken in oplossingen. De toekomst in treinbeveiliging is dat treinen met elkaar gaan communiceren. Een Tesla beschikt over zo’n systeem. Ga met Tesla praten en versterk elkaar!” Een ander voorbeeld. De universiteiten van Dresden (D), Graz (AUT) en Zürich (CH) doen al langer in samenwerkingsverband onderzoek naar de onderbaan in landen met een slappe bodem. “Nederland heeft dat. We zijn een deltaland. Met hoge waterstanden. Lage waterstanden. Met inklinking van de grond tot gevolg. Net als díe landen. Nederland heeft een rol in die samenwerking altijd afgeslagen. Ook hiervoor geldt: versterk elkaar!” En dat brengt hem bij zijn andere passie.

Klimaatadaptatie

De klimaatverandering, of beter gezegd: het aanpassen daaraan, wekt een grote interesse bij John. Hij ziet Nederlanders in het buitenland prachtige maatregelen nemen om het risico op bijvoorbeeld een overstroming te voorkomen. Die kennis moeten we meer in eigen land gaan toepassen. “Neem nu een tunnelbak onder het spoor. De elektra in zo’n tunnel bevindt zich vaak op het laagste punt. Op het nieuws zie je nu geregeld kinderen zwemmend door zo’n ondergelopen tunnel gaan, maar dat is levensgevaarlijk.” Het is volgens John belangrijk om in de toekomst op het gebied van engineering goed in te spelen op de aanpassingen die nodig zijn om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen.

John blijft actief in spoorwereld

Collega’s zullen de kenmerkende lach van John nog steeds gaan horen in de gangen. Met zijn meer dan 40 jaar spoorervaring blijft hij betrokken bij Swietelsky als een soort adviseur: “Ik zorg dat we strategisch aansluiting houden bij de marktontwikkelingen. Business development. Kijken naar aanpalende markten. Bijvoorbeeld hoe we de energietransitie gaan aanvliegen, want zonder stroom geen spoor en rijdende treinen.”

De toekomst

John is resoluut: “Kies voor de spoorbranche! Daar ligt de toekomst. Kijk eens langs de snelweg. Elke parkeerplaats staat vol met vrachtwagens. De wegen slibben dicht. Denk in oplossingen. Het zware werk moet geautomatiseerd worden. Meer robots. Minder vuile handen. Zodat die weer op een andere manier kunnen worden ingezet. Je zou eigenlijk al op middelbare scholen moeten gaan kijken naar het talent van de toekomst. Zodat we later over voldoende goed opgeleide mensen beschikken. Om de toekomst van de spoorbranche veilig te stellen. Als we dat niet doen, staat Nederland over vijf jaar stil.”

Overdracht

Vanaf 1 juni 2024 is Niek Lentink dus CEO van Swietelsky Rail Benelux. Niek brengt een schat aan ervaring en een frisse visie met zich mee. Na een aantal jaren de functie van Operationeel Directeur te hebben vervuld en als rechterhand van John de Swietelsky-taal eigen gemaakt te hebben, is nu het moment om het roer over te nemen met John voorlopig nog aan de zijlijn als adviseur.