Internationale spoorwegbouwmacht: Kassel-Fulda volledig gerenoveerd in slechts 9 maanden
13.12.2023SWIETELSKY voltooide op 9 december met succes de renovatie van de hogesnelheidslijn tussen Kassel en Fulda. In 9 maanden is over 85 kilometer het spoor volledig vernieuwd - een taak die normaal enkel door joint ventures wordt uitgevoerd. De deadline is vastgesteld omdat het treinverkeer tijdens de bouwperiode volledig wordt stilgelegd. Uiterlijk op dit moment zou geen enkel bedrijf het aandurven om het project alleen aan te pakken. Geen enkel, behalve één. SWIETELSKY realiseerde het hele project als hoofdaannemer.
"Een project als de vernieuwing van de spoorlijn Kassel-Fulda als zelfstandig bedrijf kunnen uitvoeren, is een bijzonder blijk van vertrouwen van onze klant Deutsche Bahn", zegt Peter Gal, COO van SWIETELSKY Bahnbau. SWIETELSKY werkte aan dit mijlpaalproject met teams uit drie verschillende landen. De expertise en ervaring uit Duitsland, Oostenrijk en Nederland kwamen samen om dit gigantische project te realiseren en een belangrijke infrastructuur voor het Duitse spoorvervoer te creëren.
"Dit baanvak is enorm belangrijk voor Deutsche Bahn. Het is een belangrijk onderdeel van de noord-zuidas en draagt in belangrijke mate bij aan de efficiëntie van het langeafstandsverkeer en het goederenvervoer. SWIETELSKY heeft met zijn plan en offertes de aanbesteding weten te winnen en mocht het project samen met ons uitvoeren," zegt DB-projectmanager Sven Schaaf.
Maar hoe positioneer je je als zelfstandig bedrijf om de klant te overtuigen van de tijdige en kwalitatieve realisatie? Ten eerste door de eerder genoemde samenwerking tussen de internationale teams met hun verschillende sterke punten: Duitse spoorbouwprofessionals, Nederlandse wisselexperts en Oostenrijkse machinisten van wereldklasse. Ten tweede met een specialiteit van SWIETELSKY: deze laatste machinebestuurders worden uiteraard vergezeld door de crème de la crème van de grootschalige spoorbouwmachines: de RUS 1000S, Europa's grootste in zijn soort en uniek op het continent.
Sinds het begin van de bouwwerkzaamheden in april 2023 hebben de internationale teams keihard gewerkt om het spoor volledig te vernieuwen. De immense uitdaging bestond uit het vervangen van 163 kilometer spoor, 196.000 dwarsliggers en het vernieuwen van 70 wissels - en dat in slechts negen maanden tijd. Nu het project op tijd is afgerond, kan er weer veilig worden gereisd.