HSL België
De Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Brussel en de Franse grens is een belangrijke spoorlijn voor Europa qua passagiersvervoer. De komende jaren wordt in opdracht van Infrabel deze lijn vernieuwd. Om de overlast te beperken voor de reizigers en Eurostar (vervoerder) is gekozen voor een gefaseerde aanpak.
Swietelsky Rail Benelux heeft opdracht om de komende 2 jaar Spoor A te vernieuwen (+/- 18 km in 2024 en +/- 13 km in 2025. Mogelijk gaan we in 2026 en 2027 spoor B gaan vernieuwen.
Het eerste deel (+/-18 kilometer van Tourpes naar Infrabel Brugelette) is deze zomer aangepakt net na de Olympische Spelen. Van 12 tot 30 augustus is van Zuid naar Noord in één richting het spoor vernieuwd (baanwerkzaamheden). Om dit mogelijk te maken, is de RU 800, stopmachine en BDS ingezet.
Feiten en cijfers
- opdrachtgever: Infrabel
- duur project: 18 dagen en nachten met 90 technici die in 3 shifts de klok rond werken
- 35 kilometer aan spoorstaven
- 30.000 nieuwe dwarsliggers
- 5.500 ton vernieuwde ballast
- meer dan 2 kilometer spoorvernieuwing per dag door inzet RU 800 S.
Persdag
Op dinsdag 13 augustus hebben we samen met Infrabel een persdag georganiseerd. Geïnteresseerde journalisten hadden de mogelijkheid om de werkzaamheden van dichtbij te komen bekijken. Dit heeft veel mooie artikelen en beeldmateriaal opgeleverd, waaronder:
https://ow.ly/5OPP50SZbfY (VRT Nieuws)
https://ow.ly/efWC50SZbfX (RTL Franstalig)