Wunderline
De Wunderline is de spoorverbinding tussen Groningen – Bremen (Duitsland) waar in meerdere projecten gewerkt wordt aan het realiseren van een betere verbinding met een betrouwbare dienstregeling, minder reistijd en meer comfort. De verbeterde treinverbinding zal de trein een goed alternatief maken voor de auto. Het project aan de Nederlandse zijde loopt al sinds 2020 en is opgedeeld in verschillende fases en deelcontracten.
In 2023 en 2024 werkten Swietelsky, Hamer Infra en Gebroeders De Koning hier samen aan het stabiliseren van het spoorlichaam ter hoogte van Zuidbroek en Sappemeer in Groningen (contract 2 van fase 1). Deze fase is bijna afgerond en nu - februari 2025 - staan we aan de start van contract 3 van de eerste fase. In deze fase gaan we tussen Scheemda en Winschoten werken aan de functiehandhaving en functiewijziging van het Nederlandse deel van de Wunderline.

Logistieke uitdaging
In de 9 daagse in week 10/11 van 2025 gaan we aan de slag met de werkzaamheden rondom de functiehandhaving. Zo werken we onder andere aan de voorbereidingen van de spoorconstructie op de brug over het Winschoterdiep, vervangen spoorstaven in de overweg Lloydsweg, plaatsen circa 2 kilometer railpads (rubber matje tussen sporen en dwarsliggers dat geluidshinder reduceert), verleggen kabels en leidingen en werken aan de verbetering van de afwatering. Omdat dit alles moet gebeuren vanaf een enkel spoor vraagt dit om een strakke planning om deze logistieke uitdaging succesvol te laten verlopen.
Werkzaamheden in week 33
In de 12 daagse buitendienststelling in week 33/34 werken wij met meerdere disciplines aan de functiewijziging van het spoor. Bij afronding van het 3e contract van fase 1 zijn de volgende aanpassingen gerealiseerd en is het Nederlandse deel van de Wunderline gereed:
- De snelheidsverhoging tussen Scheemda en Winschoten naar 130 km/h (inclusief de benodigde seinaanpassingen).
- Integrale snelheidsverhoging van de stationsemplacementen naar 80 km/h.
- Assentellers op de emplacementen Scheemda en Winschoten.
- Verplaatsing van enkele meters overpad van station Winschoten en actieve beveiliging.
- Het spoorontwerp wordt toekomstvast ontworpen ten behoeve van het mogelijk maken van de dubbelsporigheid en tailtracksporen.

Onduidelijkheid over Duitse kant Wunderline
Hoewel de werkzaamheden aan de Nederlandse kant voorspoedig verlopen, lijkt er aan de Duitse kant van de lijn een vertraging op te treden. Dit is vanwege onverwachte tegenvallers, zoals slechte bodemomstandigheden en materieeltekorten. Tot en met januari 2024 konden treinen vanuit Groningen nog doorrijden tot aan Weener. Sindsdien rijden de treinen vanuit Groningen richting de Oosterburen niet verder dan de Nederlandse grensplaats Bad Nieuweschans. Van de grens tot aan Weener ligt er op dit moment zelfs helemaal geen spoor op sommige delen van het traject.
Overall planning
Volgens planning zou in de loop van dit jaar weer treinverkeer naar Leer mogelijk zijn, waarmee de reistijd tussen Groningen en Bremen met 18 minuten verkort wordt. Dat zou de winst zijn van de eerste Duitse bouwfase. De nieuwe Friesenbrücke, een cruciaal onderdeel van de route, is inmiddels geplaatst. Er moet echter nog wel spoor worden aangelegd op de brug. Fietsers en voetgangers kunnen de brug waarschijnlijk al in de lente van 2025 gebruiken. De tweede bouwfase, die de reistijd verder moet verkorten tot minder dan 2 uur en 15 minuten, staat gepland voor voltooiing in 2030.